Dagens spring och en bortglömd rumpa

DSC_0104red

 

Idag blev det en 5-kilometare, en bra 5-kilometare och en uppenbarelse av stora mått. Precis när jag skulle ge mej ut och springa idag så kom jag att tänka på Tajtsens inlägg om att koppla på rumpan. Tänkte att det måste väl vara viktigt att göra när man springer? Jag har liksom aldrig tänkt på det. I alla fall ägnade jag hela springturen åt att tänka på min rumpa, svårt att förklara, men liksom låta den vara med, föra steget framåt. Och jäklar i min lilla låda vilken skillnad det blev! Det kändes som jag hade ett helt annat löpsteg, det blev mycket lättare att springa och jag hade rejält mycket mer kraft i benen. Tempot på rundan blev 6.38 och det är snabbt för att vara jag.

Jag fattar inte att jag inte har tänkt på det här tidigare?! Det är ju så självklart. Jag har alltså haft en jättemuskel..eller nåja, min kropps största i alla fall, som någon slags lågt sittande barlast istället för att använda den? Helt klart dagens uppenbarelse! Jag var så exalterad över upptäckten att jag, när jag såg en tjej som såg ut exakt så som jag måste sett ut för några månader sen, precis när jag börjat springa, (så där lite framåtböjd med en spyfärdig min och tunga steg) då hade jag lust att hojta till henne: “-Hörru! Koppla på rumpan!” Fast det gjorde jag ju inte och det var nog tur. Hade någon hurtbulle börjat tjuta välmenande pepp åt mej när jag precis kunde springa 1 km så hade jag nog övervägt strypning…

9 thoughts on “Dagens spring och en bortglömd rumpa

  1. Ha, det har jag inte hört talas om. Och måste såklart testa nästa springtur.

    Jag hade nog också både velat hojta pepprop till henne och överväga strypning om jag hade hört det första gången jag sprang 🙂

  2. Ha ha ha sån är jag med! Skulle gärna ge tips men gör det inte såvida ingen frågar. Finns inget störiga än know-it-alls. 🙂
    Ska du springa några lopp nästa år? Kan du inte blogga om det i så fall? Om vilka mm?

    • Ja och ännu störigare är det väl om jag ska komma och leka expert, jag som bara sprungit ett halvår..haha!

      Ja, jag har verkligen tänkt springa lopp i vår! 🙂 Har inte tänkt så långt än men vårruset här i Västerås tänker jag blir av och så är både jag och Daniel sugna på midnattsloppet. Men jag vill springa fler så klart 🙂

  3. Ehhh..jag fattar inte hur ???? Får nog gå in och kolla den där tekniksidan. Funderar på om det känns jobbigt, ännu jobbigare, att lufsa runt och tänka både på det ana och det andra det var väl nåt med axlar och öron också…

    • Jag har gjort så att jag har fokuserat på en sak i taget. Som du säjer blir det liksom lite jobbigt om man ska försöka fokusera på alla saker samtidigt. Det är egentligen först nu, efter ett halvår som jag börjat tänka på teknik. Det där med att inte ta för långa steg och försöka öppna upp bröstet har jag haft med mej från början. Resten filar jag på nu 🙂 Men jag tycker verkligen att tekniksidan på Marathon Mias blogg är bra och tydlig.

  4. Pingback: Lite löpning idag också! | Charlotta Sofia springer & trimmar

Leave a comment